lördag 24 mars 2012

Cupcake heaven...

... så heter tidningen jag plockade upp på flygplatsen när sonens plan var försenat. 101 mumsiga recept med vårtema. Härligt!! Idag testade jag ett av recepten. Och jag fick då anledning att köpa marshmallow fluff som jag länge gått o sneglat på men inte haft användning av.
Inser nu att om jag ska baka ett recept i veckan har jag nästan så det räcker i två år... hmmm....  Beach 2050 kanske....


Dekorerad som i tidningen



Dekorerad efter sonens önskemål



Mumsigt i mitten

Chokladcupcake med fluffig fyllning (Cupcake heaven volume 2, 2012)

Cupcake
200 g mjöl
25 g kakao
1 msk bakpulver
110 g socker
2 ägg
1 dl solrosolja
2 dl mjölk 3 %
75 g 65% choklad, finhackad

Fyllning
110 g mjukt smör
150 g florsocker
110 g marshmallow fluff
1 msk vispgrädde
1 tsk vanilj

Topping
0,5 dl vispgrädde
110 g hackad choklad 65%
1 msk smör

Vispa ägg och olja skummigt. Vispa i mjölken.
Sikta mjöl, kakao och bakpulver, blanda och blanda sedan i sockret.
Häll ner äggsmeten i de torra ingredienserna.
Vänd ner den hackade chokladen.
Skeda smeten i 12 muffinsformar, gärna i en muffinsplåt så de behåller formen.
Grädda 20 min i 200 grader. Låt stå 5 minuter i plåten, svalna sedan på galler.

Vispa ihop alla ingredienserna till fyllningen. Lägg undan ca en fjärdedel av smeten. Spritsa sedan in lite i varje cupcake.

Koka upp grädden, ta från plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör sedan i smöret. Häll med en sked över varje cupcake.
När toppingen stelnat lite spritsa mönster av den sparade fyllningen. Eller dekorera på valfritt sätt, med strössel eller frukt tex.






1 kommentar:

  1. ÅÅÅHHH, hur goda ser inte de ut då?
    Och om "beachen" inte klarar lite valkar (nu pratar jag om mig, här) så får den väl blunda ;-)

    SvaraRadera